SYARAT AMALAN MENJADI IBADAH
9:55 AM | Author: mohd daud bin hassan

Sebenarnya tujuan atau misi kedatangan kita ke dunia ini adalah untuk beribadah dan mengabdikan diri hanya sanya kepada ALLAH SWT.Hakikat ini telah dijelaskan Allah di dalam firmannya yang bermaksud:
''tidak aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah (mengabdikan diri) kepada ku...''
Azzariyat:56
Orang-orang yang mengetahui,memahami dan menyedari hakikat ini tidak akan membiarkan masa dalam kehidupan ini berlalu begitu sahaja,tidak akan mensia-siakan umur dan peluang yang disediakan untuk menjadikan seluruh kegiatan di dunia ini sebagai ibadah kepada Allah SWT.Dunia ini dijadikan sebagai Mihrab,Ladang atau jambatan ke alam yang kekal.

Mengekploitasi dan mengunakan segala kesempatan semaksimum mungkin untuk berbakti kepada Allah,berusaha untuk merealisasikan hidup ini sesuai dengan tuntutan pengusa hidup mereka- Allah SWT.
Firman Allah SWT bermaksud:
"Katakanlah (wahai muhammad) sesungguhnya solah ku,ibadah ku,hidup dan mati ku kerana Allah penguasa seluruh alam"
(Al-an`am:162)
PENJELASAN RASULULLAH SAW

Sahabat nabi SAW - Muaz bin jabal RA - telah meriwayatkan sebuah hadis rasullulah SAW yang dikeluarkan oleh imam bukhari dan muslim bermaksud:

"Sedang saya dan rasullulah SAW menunggang seekor kaldai,Rasullulah SAW bertanya: wahai Muaz ! Adakah anda tahu hak ALLAH ke atas hamba-hambanya? Saya menjawab: Allah dan Rasulnya lebih mengetahui, lalu baginda berkata: hak Allah ke atas hamba-hambanya ialah mereka beribadah menyembah (mengabdikan diri) kepadanya dan tidak menyengutuiNya dengan sesuatu..."
TA'RIF IBADAH
Dari segi bahasa:
Ialah tunduk,patuh,taat setia,menyembah dan memperhambakan diri dan seumpamanya (kepada Allah)

Dari segi istilah:
Ibadah ialah nama yang lengkap bagi segala apa yang disukai dan diredhai Allah, puncak ketundukan dan kepatuhan yang tidak layak menerimanya kecuali Allah SWT.

SKOP / RUANG IBADAH

Ia meliputi,merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia di dunia ini dari sekecil-kecilnya sehingga sebesar-besarnya. Suruhan dan larangan (Allah) zahir dan batin.
Tidak hanya terbatas atau tertumpu hanya kepada mengerjakan ibadah khusus semata-mata seperti solah, puasa, zakat, haji dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya,seperti membaca Al-Quran, berzikir, berdoa, beristiqhfar dan lain-lain seperti yang difahami oleh setengah golongan ummat islam.

Ibadah mempunyai sempadan,daerah atau ruang yang sangatluas - seluas kehidupan ini sesuai dengan perutusan atau misi kedatanganmanusia sebagai khalifah Allah di bumi ini.

Firman Allah bermaks "Katakanlah (wahai muhammad) sesungguhnya solah ku, ibadah ku, hidup ku dan mati ku adalah untuk Allah penguasa (Rab)seluruh alam"
(Al-An`am:162)

Selama mana kegiatan hidup ini memenuhi syarat-syaratnya maka ianya menjadi ibadah kita kepada Allah SWT.

SYARAT-SYARAT AMALAN HIDUP UNTUK MENJADI IBADAH
a) Pelakunya hendaklah seorang Islam.

b) Segala kerja yang dilakukan diizin oleh syarak atau tidak berlawanan dengan ajaran
islam.

c) Niat atau qosat atau tujuannya kerana Allah mencari keredhaannya.
'' sesungguhnya segala kerja yang dinilai mengikut niat....''
(HR Bukhari dan muslim dari ibn umar)

d) Dilaksanakan dengan sungguh-sungguh,ikhlas, tekun dan elok.
'' Sesungguhnya Allah suka apabila seseorang kamu melakukan sesuatu kerja ia perelokkannya...''
(HR al-Baihaki dari Aisyah RA)

e) Sentiasa iltizam atau mematuhi hukum syarak tanpa kezaliman dan penipuan.

f) Tidak meninggalkan ibadah khusus seperti solah dan lain-lain.

Sekiranya syarat-syarat ini terlaksana di dalam semua urusan dan kegiatan hidup setiap hari,maka seseorang itu dikira sentiasa beribadah kepada Allah SWT walaupun berada di angkasa, di lautan, di hutan dan tidak berada di dalam masjid atau surau ketika melaksana kerja-kerja itu, malah dianggap bumi ini menjadi tempat beribadah kepada Allah SWT.
|
This entry was posted on 9:55 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: