PERANAN MAHASISWA/I DALAM ERA KEBANGKITAN ISLAM
6:28 PM | Author: mohd daud bin hassan
Firman Allah s.w.t :
ان الدين عند الله الاسلام
فمن يبتغى غير الاسلام دينا فلن قيبل منه وهو في الأخرة من الخاسرين
Penegasan yang telah dinyatakan dalam ayat di atas menunjukkan,bahawa hanya Islam sahaja agama yang diiktiraf oleh Allah sebagai perundangan bagi kehidupan makhluk-Nya di muka bumi ini. Sejak Nabi adam a.s diutuskan hinggalah ke akhir hayat alam ini, bendera Islam akan tetap berkibar riang walau dilanda ribut taufan yang mengganas.

Perjuangan mengibarkan benderanya telah dipelopori oleh jentera anbia’dan mursalin, bermula dari Nabi Nuh a.s sehingga dibangkitkan Nabi Besar s.a.w. Kesinambungan ini tidak pernah pudar atau putus ikatannya walau diganggu-gugat oleh manusia-manusia kufur. Umpamanya sebagai contoh, setelah 1000 tahun lebih manusia kehilangan Nabi Adam a.s maka Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang telah membangkitkan Nabi Nuh a.s untuk menyeru kembali manusia kembali ke jalan yang benar. Begitulah seterusnya hingga berakhirnya zaman perutusan para anbia’.

Justeru itulah kebangkitan ini perlu diisi oleh kita semua sebagai mahasiswa/i yang sudah tentu termasuk dalam golongan yang terpelajar dan telah diberi hidayah oleh Allah s.w.t akan hati-hati kita sehingga mampu menerangi cahaya itu kepada manusia lain yang ingin turut sama merasainya.

Terlebih dahulu, marilah sama-sama kita membicarakan sepintas lalu mengenai kebangkitan Islam ini.

KEBANGKITAN ISLAM SATU PENILAIAN SEMULA

Kebangkitan pada hakikatnya dirujuk kepada satu momentum kesedaran yang tinggi untuk kembali kepada sesuatu kebenaran yang ada pada manusia yang berkait-rapat dengan hati, akal dan pemikiran seseorang.

Justeru itu, ummah kini sedang mengharungi lautan kebangkitan itu yang semakin bergelora arusnya setelah sekian lama memencil diri akibat dilanda taufan kebuntuan, kelalaian serta tertipu dengan nikmat duniawi. Fenomena ini mungkin berlaku setelah terkena peluru dari luar ataupun terkena letupan mercun buatan sendiri. Sebagai konklusinya, dapatlah disimpulkan bahawa kebangkitan ini bermaksud mengembalikan kesedaran dan peringatan selepas bangkit dari belenggu kealpaan.

KEISTIMEWAAN / CIRI-CIRI KHUSUS KEBANGKITAN ISLAM

1. Kebangkitan akal,ilmu dan pemikiran.
Sesungguhnya kebangkitan Islam ini adalah suatu kebangkitan semula terhadap tahap pemikiran yang terbuka sesuai dengan pemahaman Islam yang tulen disebabkan perkembangan ilmu ke serata pelusuk. Ia terus tersebar lantaran kesungguhan mereka yang terlibat dalam melayari bahtera kebangkitan dengan berusaha membina akal mereka agar selari dengan reformasi zaman yang berlaku bertunjangkan manhaj akidah dan kesyumulan syariat Islam.

2. Kebangkitan hati, jiwa, perasaan dan spritual.
Kebangkitan ini berbeza dengan yang lain kerana ia bukan dilahirkan daripada hati atau jiwa yang kosong lagi rosak akan tetapi ia dipimpin oleh generasi pemuda yang memiliki hati yang sentiasa gementar apabila mendengar ayat-ayat Allah,jiwa yang selalu menangis lantaran takutkan siksa Allah di akhirat serta mempunyai perasaan cinta kasih sayang sesama mukmin dan wala’ yang tidak berbelah bagi terhadap keesaan Rabbul Jalil dan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. Dan sebaliknya pula menaruh kebencian yang mendalam kepada thoghut dan tali barutnya serta tidak cenderung kepada parti-parti syaitan.

Khususiat inilah yang diperlukan untuk melebarkan layarnya bagi merempuh badai yang bergelora, jalan yang berliku lagi bengkang-bengkok serta tembok kejahilan yang terlalu sukar untuk ditembusi. Anasir-anasir yang dungu lagi pasif sudah tentu tidak mampu bahkan tidak berkelayakan untuk mengisi ruangan ini. Kita berhajat kepada pemuda-pemuda yang bermentaliti tinggi serta berjiwa mampan untuk membangunkan insan-insan dan membasuh kesan-kesan luka kealpaan dan kelekaan akibat dibuai khayalan-khayalan yang mempesonakan.

3. Kebangkitan keazaman serta amal yang multazim.
Kebangkitan tidak hanya berkisar dalam konteks ilmu dan pemikiran atau akidah kepercayaan tetapi mengambil kira masalah bekerja bagi membuktikan keimanan tadi berdasarkan ilmu yang diperolehi untuk diterjemahkan ke alam realiti kehidupan agar masyarakat dapat menilai di anatara kebenaran dan kepalsuan.

4. Kebangkitan daripada pemuda yang berpendidikan tinggi.
Kebangkitan ini dipimpin oleh sof pemuda yang berpendidikan tinggi serta mempunyai kreaviti dan kesedaran yang mendalam tentang tanggungjawab terhadap agama mereka. Pemuda harapan bangsa dan agama serta tiang negara bukan calang-calang orang tetapi mestilah sekurang-kurangnya berkelulusan tinggi, institut atau universiti-univesiti.

5. Kebangkitan muslimin dan muslimat seluruhnya.
Antara lain keistimewaan ialah bagi muslimat harapan ummah. Mereka ada kedudukan tersendiri lagi istimewa dalam arus kebangkitan dan perlu berperanan sepertimana muslimin agar keseimbangan terus wujud. Sebagai contoh yang paling mudah ialah mengenai pakaian bagi menutup aurat perempuan, khususnya yang berlaku di negara kita Malaysia.

Dr. Yusof Al-Qardhawi pernah menyatakan begaimana sejarah kita telah membuktikan bahawa pada awal 60-an kita menghadapi 3 bidang utama dalam kehidupan masyarakat yang jauh menyeleweng dari pendidikan Islam :

1. Ekonomi - zakat dan permasalah riba’
2. Maruah wanita Islam - aurat dan peradaban
3. Kesenian - liputan meluas oleh media massa
( Perkara yang pertama dan kedua telah dapat diatasi secara meluas ).
6. Kebangkitan bersifat universal ( عالمية )
Ciri terakhir yang dapat dipaparkan di sini ialah kebangkitan yang dinyatakan sebelum daripada ini bukan hanya berlaku di tanah arab ataupun terbatas di sempadan-sempadan tertentu sahaja ataupun bangsa-bangsa tertentu dan spesis-spesis manusia tertentu sahaja . Akan tetapi merangkumi seluruh pelusuk dunia yang tidak mengira sempadan negara mahupun warna kulit. Di mana sahaja ada orang Islam di situ ada para pejuang kebangkitan Islam samada di barat atau di timur, dunia Islam atau luarnya.

SEJARAH KEBANGKITAN ANTARA PENGGERAK DAN REALITI

Walaupun kita rancak membicarakan tentang kebangkitan akan tetapi masih kedapatan manusia yang berpura-pura jahil lantas mempersoalkan tentang realiti kewujudan dan menafikan keberkesanannya kepada masyarakat.

Berlainan dengan kita sebagai generasi yang berkeyakinan tinggi terhadap kestabilan Islam dan kemampuannya meraih kekuasaan semula, bahawa fenomena ini telah lama terpancar sinarnya bahkan terus mekar dengan bunga-bunganya yang mewangi lagi mempesonakan yang sudah mampu menawan kumbang-kumbang yang berterbangan di taman-tamannya.
Tambahan pula ada yang menerima tetapi berbeza dari sudut kilang pengeluar dan penggeraknya. Dr. Yusor Al-Qardhawi menegaskan ada beberapa pendapat di dalam masalah ini, antaranya :

1) Faktor ekonomi

Mengikut pendapat ini, mereka lebih cenderung kepada faktor ekonomi yang menyebabkan sesuatu itu berlaku. Mauqif ini sudah menjadi adat kebiasaan mereka dalam mencari punca masalah hinggakan mereka berpendapat perutusan para Anbia’ dan rasul-rasulnya juga disebabkan faktor ekonomi dan ini sudah melampau. Hanya mereka yang tidak beriman dengan Allah, rasul, malaikat dan kitab-kitab-Nya sahaja berpendirian sedemikian rupa.

2) Faktor diri sendiri

Pendapat ini mengatakan bahawa kebangkitan ini lahir selepas ummah dikejutkan dengan kesengsaraan akibat perampasan yang telah dibuat oleh kaum Yahudi terhadap tanah air Pelestian pada tanggal 1948. Memanglah pada adat manusia, apabila dilanda kesusahan barulah mahu kembali kepada Allah, berdoa memohon pertolongan hingga Allah sendiri menceritakam keadaan ini memang berlaku kepada manusia yang selalu lupa kepada-nya di dalam kitab Al-Qur’an yang suci.

3) Faktor pemimpin

Golongan kiri di Mesir pernah berpendapat bahawa kebangkitan yang sebenarnya telah dicetuskan oleh hakim atau pemerintah. Yang menghairankan, mereka ini menyangka bahawa mereka bercakap mewakili suara ramai. Akan tetapi hakikat yang perlu diketahui semua ialah jika betul kebangkitan ini lahir dari mulut pemerintah nescaya ia akan berkubur dengan berkuburnya mereka ataupun bila-bila masa sahaja mereka akan bertindak menghapuskannya kembali.

Kesemua itu adalah palsu belaka. Yang paling sohih lagi rojih di sisi ummah ialah, mereka bangkit atas nama Islam dan bangun dari tidur mereka jua untuk Islam. Islam mengajar mereka selalu mengingati peranan yang perlu dimainkan oleh mereka selama hidup di permukaan bumi ini. Banyak nas dan dalil yang dapat mengukuhkan pendirian ini bahkan sejarah para salafussoleh juga turut membenarkannya.

Firman Allah s.w.t :
وممن خلقنا أمة يهدون بالحق وبه يعدلون
Maksudnya : “Di antara orang yang Kami jadikan, ada satu ummat yang dapat petunjuk dengan kebenaran serta berlaku adil dengan kebenaran itu “.

Sabda Nabi s.a.w :
لا تزال طائفة من أمة قائمين على الحق لا يضرهم خالفهم حتى يأتى أمر الله وهم على ذلك

Justeru, kebangkitan ini terus terpancar maka ia bukanlah suatu yang kosong yang tidak memberi apa-apa kesan kepada ummah seluruhnya bahkan ia boleh memberi saham yang terbaik dalam rantaian peribadatan kita kepada Allah s.w.t kerana ia lahir dari sumber yang bertunjangkan akidah dan keyakinan. Oleh sebab itulah, kita boleh saksikan bagaimana perjuangannya terus bertali-arus dan berkesinambungan langsung dari jentera kenabian kepada bahtera khulafa’ Ar-Rasyidin kemudian generasi selepas mereka hingga kepada gerakan Islam di zaman mutakhir ini lantaran tiadanya khilafah yang mengagungkan kalimah Allah di dalam pemerintahan dan sistem masyarakatnya. Mereka terus berusaha membangunkan ummah dan memperbaharui pemahaman Islam agar masyarakat dapat mengerti Islam sepertimana para sahabat r.a memahaminya.

GERAKAN TAKDID / DAKWAH : ASET UTAMA KEBANGKITAN ISLAM

Suatu realiti yang perlu dipercayai oleh kita ialah kebangkitan Islam ini tidak lahir tanpa mangkin yang mencetuskannya atau power ekstrim yang mampu memikul bebanannya sehingga mampu meneruskan kemaraannya yang semakin hari semakin menampakkan sinarnya begitu jelas. Dan inilah yang telah dijanjikan oleh nabi dalam hadithnya ( لا تزال ). Harakah Islamiah ini adalah sebuah angkatan yang sentiasa berperanan serta berani mengemukakan Islam secara syumul selari dengan ciri-cirinya yang tersendiri. Justeru itulah kita sebagai mahasiswa/i berperanan dalam perjuangan yang telah ditinggal oleh mereka yang terdahulu daripada kita. Firman Allah s.w.t :
وما كان المؤمنون لينفروا كآفة فلو لا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ولينذروا قومهم اذا
رجعوا اليهم لعلهم يحذرون
Maknanya : “ Tiada patut orang-orang yang beriman keluar semuanya ke medan perang. Mengapakah tiada keluar sebahagian di antara tiap-tiap golongan mereka supaya mreka yang tinggal memehami agama dan memberi peringatan kepada kaumnya bila mereka kembali kepada kaumnya, mudah-mudahan mereka itu waspada (takut) “.

MATLAMAT PENUBUHAN HARAKAH ISLAMIAH

1. Membentuk individu muslim dan mengembalikan keperibadian yang tulen kepadanya.

2. Mendirikan daulah Islamiah di dalam setiap negara umat Islam sebagai langkah pertama kepada khilafah yang agung.

3. Menyatupadukan semula umat Islam.

4. Menghidupkan kembali sistem khilafah Islamiah yang telah jatuh.

5. Menundukkan alam seluruhnya di bawah kekuasaan Islam atau dalam erti kata lain mendirikan daulah Islam sejagat.

Secara ringkasnya :
Jemaah bertujuan - Mengabdikan diri kepada Allah
- Melopori kerja amal ma’ruf nahi munkar
- Menyampaikan risalah Islam.
- Menghapuskan fitnah dan kekufuran.

Kewajipan kita sebagai muslim ialah mengenal Islam secara hakiki hingga mampu membezakan Islam dengan thoghut yang patut dibanteras.

Said Hawwa menyatakan : “ Menjadi kewajipan setiap orang Islam untuk memenuhi 2 tuntutan :
1) Menjauhi kesesatan dan para pendokongnya
2) Mengikat diri dengan kebenaran di sebelah pihak muslimin dan beriltizam pula dengan jemaah mereka.

KEWAJIPAN MENGGABUNGKAN DIRI DENGAN JEMAAH

Para mahasiswa/i perlu memastikan diri mereka sentiasa beramal dan bergerak secara berjemaah. Ini adalah merupakan tuntutan dari Islam sendiri.

a) Tuntutan syara’

b) Tuntutan realiti
I) Penggabungan tenaga dan kebolehan
ii) Dakwah bersifat runtuh dan bina
iii) Tribulasi jalan dakwah

c) Kaedah fiqh


PERSEDIAAN MAHASISWA/I SECARA UMUM

Adalah berkewajipan kepada semua mahasiswa/i untuk mempersiapkan diri dari
sekarang agar mereka dapat berperanan dengan sebaik mungkin di masa akan datang. Antaranya ialah :

I) Ilmu dan kemantapannya - membina mentaliti Islam

Mentaliti Islam adalah salah satu daripada teras-teras keperibadian Islam seterusnya merupakan persediaan pemikiran dan konsepsi Islam yang tepat mengenai kosmos (alam semulajadi-cakrawala), manusia dan kehidupan ini. Antara faktor yang diperlukan untuk membentuk mentaliti Islam ialah :

i.i) Kefahaman yang betul terhadap Al-Qur’an dan As-Sunnah yang akan menimbulkan garis-garis asasi bagi kehidupan insan sebagaimana yang dikehendaki oleh Islam.

i.ii) Kesedaran yang menyeluruh terhadap matlamat-matlamat pendidikan Islam sebagai alternaif yang mengawal akhlak dan kefahaman sejajar mengikut landasan fitrahnya bagi kehidupan di dunia mahupun di akhirat.

i.iii) Penguasaan penuh lagi saksama terhadap setiap aspek konsepsi Islam tanpa berlebih kurang ke atas suatu segi tertentu dari yang lain kerana pembatasan kepada satu-satu segi sahaja sering melahirkan fenomena-fenomena dan penyelewengan-penyelewengan yang merbahaya.

Mahasiswa/i juga disarankan agar mencari ilmu dengan semantap yang boleh bagi menangkis serangan pemikiran yang sedang mengganas serta mengganggu kestabilan pemikiran umat Islam. Menuntut ilmu yang digalakkan itu bukan yang membawanya kepada kecenderungan kepada thoghut tetapi memperjuangkan (ilmu) bagi memerangi thoghut yang seumpamanya.

ii) Amal dan keikhlasan - dalam semua hal dan keadaan (kejiwaan Islam)
Kejiwaan Islam adalah teras kedua bagi keperibadian Islam. Malah ia merupakan tayangan lahiriah bagi jalinan pemikiran Islam dan kesannya dalam kehidupan individu. Dengan erti kata lain ilmu yang membuahkan amal itulah yang disebut sebagai menjiwai Islam. Sikap memisahkan dua segi keperibadian ini telah diselar oleh Allah s.w.t dalam firmannya :
وما امروا الا ليعبدوا الله مخلصين له الدين
Maknanya : “ Dan mereka tiadalah diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah serta mengikhlaskan agama bagi-Nya “.

Dan pembuktian ini mestilah selari dengan kaedah kesederhanaan dan keikhlasan mengikut batas-batas perhitungan yang telah digariskan oleh Islam.

iii) Mengenali waqie’
Persiapan yang perlu ada dalam seiap diri mahasiswa ialah mengetahui dan mengenal waqie’ yang sedang melanda kehidupan manusia seluruhnya khususnya musibah yang sedang melanda umat Islam di serata dunia. Justeru itu, kita berkewajipan untuk berusaha mencari ilmu dan mentarbiah diri mengikut batasan keilmuan serta keluar berdakwah demi mencari kesatuan di kalangan muslimin bagi membina kembali kemuliaan Islam yang telah lenyap dari pandangan menusia akibat kelemahan yang berlaku.

حركة تربية علم

Apabila mereka telah melalui rentetan pembentangan ini mengikut susur-galurnya adalah perlu menyatakan keinginan serta memberi ketaatan dan kepercayaan dengan mengikat janji bahawa merekalah yang akan meneruskannya.
|
This entry was posted on 6:28 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: